Jaquiline's gordonsettrar

Av Helena - 14 april 2013 05:19

Idag är det dags! Debuttävling i Lydnadsklass 2!!!!
Är riktigt nervös eftersom jag har haft 1, 5 veckas träning med en hund som typ "glömt bort" allt han kunde för 2 veckor sen!! Rutan, som kändes som att poletten äntligen trillat ner, gick åt skogen, hoppet som var så klockrent att jag nästan fick tårar i ögonen raserades över en natt och fjärren som han varit duktig på, den undrade jag allvarligt om han blivit döv eller nåt, för ordet sitt verkade det som om han aldrig hört förut! Och sen har vi det där med fokus....känns som om ALLT hänger på vilket humör gossen är på JUST vid det tillfället ;-)
Jaja...kvitto på allt får vi i eftermiddag ;-) Så alla där ute, HÅLL TUMMARNA för att det är en bra fokus dag!!!

Av Helena - 1 april 2013 12:27

Klockan ringde tidigt. Vi ville va ute i god tid! 7.30 kom taxin som skulle ta oss till The NEC!
Väl framme tog vi oss lite frukost :-) De hade inte börjat släppa in folk i hallarna ännu så vi kunde ta det lugnt, köpa biljett och katalog. Det var en hel del hundar jag kände igen genom vänner på facebook och jag såg verkligen fram emot att få se dem live!
Inne i hallen där settrarna skulle bedömas möttes vi av lååånga rader med bås där hundarna förvarades. Lite ovant när man är van vid det svenska där man sitter runt ringen med sina hundar. Men och andra sidan, de skulle ju inte få plats!! Låååånga rader med MASSOR av gordons! Jag var i himmelriket :-D
Kl 9 startade bedömningarna. Men...det var inte det lättaste att hänga med!! De har inte samma system som här och hundarna står inte i nummerordning! Phu...jag hade full sjå att hålla reda på vem som var vem!
Lite besviken blev jag dock...hade förväntat mej att det skulle finnas en hel del hundar i min smak, men nej...ett tiotal kanske(av 100 hanar..) som föll mej på läppen..Tyvärr en hel del stora tunga med gigantiska huvuden och massor av päls. Päls ska de ju ha, men det ska ju inte va afghan- varning på dem..
Iallafall..i 5 timmar (!!) Satt jag, med kamera, katalog och pennan i högsta hugg! Träffade trevliga människor och njöt av atmosfären!
Eftersom jag inte var så intresserad av tikarna så bestämde vi oss för att kolla av shoppingen när hanarna bedömts klart. Och shopping fanns det gott om!!! Nästan FÖR mycket!! Kunde ha handlat hur mycket som helst, men allt blev så överväldigande att det enda jag fick med mej var en underbar litografi av ett gordonhuvud.
Efter ett x antal timmar bland stånden så var vi tillbaka lagom till BIR och BIM skulle koras.
Efter det hoppade vi in i taxin och började vår resa mot hotellet.
Efter att ha vilat lite och analyserat dagen så bestämde vi oss för snabbmat ;-) Mc Donalds låg runt hörnet så det fick det bli ;-) Där slog vi lätt ihjäl några timmar och vi kom fram till att vi båda hade det perfekta resesällskapet :-) Det får bli nästa år igen!!
På söndagen började vår resa hemåt. Buss & tåg till London och sen flyget hem till Svedala.
00.30 svängde jag upp på garageinfarten hemma och somnade gott!

Av Helena - 26 mars 2013 06:55

Nu var det alldeles för länge sen igen! Orsaken är väl Facebook ;-)

Vår Crufts-resa har passerat och det var en upplevelse!! Det var ca 200 gordonsettrar anmälda och bara det är ju helt otroligt! Men vi tar det från början ;-)
Vi startade från Malmö airport.
Vi var ju självklart ute i god tid ;-) Efter ett par timmar satt vi på planet.Vi var på väg!! Lite oroliga hur vi skulle fixa det på Londons stora flygplats var vi.... Men tack vare otroligt hjälpsamma engelsmän så kom vi med tåget mot Birmingham utan att behöva vänta nån längre stund :-)
Sen satt vi på tåget i nästa 3, 5 timma, men det var inga problem ;-) Snacka kan både Annelie och jag ;-)
Väl framme i Birmingham var det dags att leta upp hotellet! Vi bestämde oss för att ta taxi dit. Chauffören tittade lite konstigt på oss när vi visade fram lappen med adressen.. Vi kunde gått dit på 2 minuter ;-) Hahaha! Jaja, nu var vi på plats iallafall! Dags att checka in. Hmmm... det fanns ingen bokning på oss! Men de var hjälpsamma och skulle försöka fixa det som hänt. Vi blev bjudna på varsin cider och vi slappnade av.Vi hade ju betalt och allt.
Men det verkade fortfarande va problem. Vi ringde Annelies man, som hade bokat, och fick hans kortnr. Efter en stund ringer han upp igen....Vi är på fel hotell!!!! Det visar sej att han skrivit ut 2 olika hotell som vi hade att välja på, och Annelie hade fått med sig det som vi valde bort ;-) Hahaha! Blev lite pinsamt när vi skulle förklara detta för hotellreceptionisten...Men återigen fick vi bevittna att den engelska hjälpsamheten :-) Vi fick en karta med vägbeskrivning till hotellet där vi SKULLE bo :-) Inte för att det hjälpte 2 virriga smålänningar i storstan så mycket ändå ;-) Men efter några vändor på Birminghams gator så hittade vi rätt! Burlington hotell :-) Ett hotell i riktigt engelsk stil!
Vid det här laget var vi hyffsat trötta så det blev lite vila först, sen fantastisk middag i hotellets restaurang och sen somnade vi som klubbade sälar!
Fortsättning följer....

Av Helena - 27 januari 2013 18:42

Idag fyller Mårris och hans syskon 3 år! Jisses vad tiden går fort!

Av Helena - 20 januari 2013 00:08

Ja det kan man lugnt säga!! Det började i onsdags...det gick rykten om att folk sett Postkods bilen rulla här i samhället! Sen bombarderades Facebook...Sen la nån ut en nyhetslänk om att det va så att självaste Grannyran gått till Rydaholm!! 101 miljoner!!In snabbt och kolla så att betalningen dragits från kontot! Jajjemen :-) Det skulle bli lite till mej :-) Tänkte väl att det kanske blir 10000 om man har tur. Idag har jag hämtat min vinst....30695:-!!!!!! Och i morgon får vi se om det blir nåt mer, då ska den vinnande postkoden dras!
Känns helt overkligt!

På lydnadsfronten går det framåt. De nya momenten i Lk2 funkar hyffsat så nu är det bara att träna på så att de sitter VARJE gång :-) Har kollat upp lite intressanta tävlingar, så vi siktar på start i april :-D Är faktiskt riktigt sugen!
Och när vi nu pratar tävling så har Emma och Lovis (Vidjoels Olivia Newton John) klarat av sin första agilitytävling idag! De startade i hoppklass med ett riktigt tufft startfält! 76 anmälda i large klassen! Och vilken debut de fick! Felfri runda och en 17- placering! Av 75!!Så grymt bra! Ska ju tilläggas att det är en hel del snabba bordercollies i largeklasserna! Och det är inte det lättaste att komma felfri runt banan! GRYMT BRA Emma & Lovis!!

Min vinstcheck :-D

Av Helena - 11 januari 2013 23:04

Idag har Tina fått somna in...

Hon fattas oss...

Av Helena - 22 december 2012 21:58

Ja, jisses!! Julen är redan här! Det går så fort! Vi har hunnit med Svensk vinnare i Stockholm. En natt på hotell precis vid mässan var ju lyxigt men faktiskt ganska dyrt...
Utställningen gick ju helt okej. Exc med CK och 2:a i ökl, dock oplacerad i bhkl. Men jag är nöjd :-) Han visade ju att träning ger färdighet :-) Jag ställde upp honom utan godis :-) Nu ska vi bara finslipa lite så blir det perfekt :-) Lite shopping hann vi också med. Fanns ju hur mycket hundprylar som helst :-D
Resan hem blev tyvärr lite mindre angenäm... Snö och fruktansvärt väglag...Vi åkte väl vid 15 ungefär och var hemma 21,30...
På annandan blir det årets sista utställning. En inoff. 15 minuter hemifrån ;-) Sen ska jag klippa ner honom!
GOD JUL!

Av Helena - 25 november 2012 09:39

Nu är det bokat!! Min settertokiga jobbarkompis och jag åker till Cruft's i mars!! Det är nåt jag velat göra länge men aldrig kommit till skott. Och härom kvällen när vi satt och chattade lite på fejjan så kom det på tal och hon hakade på direkt! Så nu är flyget bokat och just nu kikar vi på hotell :-) Ska bli så fantastiskt roligt!! Massa vackra hundar, shopping och den engelska atmosfären!! Och det bästa av allt är ju att jag får göra det med en vän som är precis lika settergalen(fast hon gillar mest de vita;-) som jag!